Cluster: ecologisch

Verstrekking van zo natuurlijk mogelijke bulkproducten in de douches (1 ecovert gecertificeerde zeep-shampoo, 1 zelfgemaakte zeep-shampoo) en de keuken (met de mogelijkheid van een groen gecertificeerd afwasmiddel en een zelfgemaakt afwasmiddel) in verband met de gebruikte schoonmaakmiddelen à Naturia

Dit houdt verband met de raison d'être van Naturia

Wat betreft afwasproducten:

Onder de onderdelen die zijn bekritiseerd, maar die nu kunnen worden vermeden:

Petrochemische oppervlakte-actieve stoffen: deze bestanddelen van conventionele afwasmiddelen zijn bedoeld om vet in water op te lossen. Zij worden bekritiseerd om hun schadelijke effecten op het milieu en veroorzaken huidirritaties en allergieën.

Antibacteriële middelen zijn ondoeltreffend en onnodig: zij maken de bacteriën eerder resistent en bevorderen hun proliferatie. In onze levensstijl zijn ze, tenzij er echt behoefte is aan ontsmetting, volkomen nutteloos in het dagelijks leven.

Fosfonaten, schadelijk voor ecosystemen: hoewel fosfaten, die vreselijk zijn voor aquatische milieus, sinds 2017 verboden zijn in producten, zijn fosfonaten nog steeds in kleine hoeveelheden toegestaan in conventionele producten. Deze chemische verbinding is zeker minder giftig voor ecosystemen, maar vormt nog steeds een bron van vervuiling voor onze rivieren, aangezien afvalwaterzuiveringsinstallaties niet in staat zijn deze volledig te elimineren.

Bepaalde synthetische parfums die irriterend en allergeen kunnen zijn: zij zijn aanwezig in de meeste conventionele huishoudelijke producten, hoewel hun schadelijke effect op de huid welbekend is, en sommige zijn erkend als hormoonontregelaars: zij zijn verantwoordelijk voor de vermindering van de spermatozoïdenproductie.

Met betrekking tot shampoo en douchegel

Tot een achtste van de 82.000 ingrediënten in huidverzorgingsproducten kunnen industriële chemicaliën zijn, waaronder kankerverwekkende stoffen, pesticiden, giftige stoffen voor de voortplanting, weekmakers en ontvettingsmiddelen. 

Gevaren voor het milieu

Per seconde wordt wereldwijd naar schatting voor 3.500 euro aan schoonheids- en cosmeticaproducten verkocht.  Dit vertegenwoordigt uiteraard een zeer grote productie die een impact heeft op onze planeet en ons milieu.

Het milieueffect van shampoos, zowel bij de productie als bij het gebruik ervan.

1. De gevolgen van de fabricage

Een industriële shampoo gebruikt een grote meerderheid synthetische ingrediënten, afkomstig van petrochemische en zware chemicaliën. Op basis van het etiket is het echter onmogelijk de ecologische impact van dit fabricageprocédé te beoordelen. De synthese van een shampoo is echter verantwoordelijk voor zowel CO2-emissies als bodem- en/of grondwaterverontreiniging. Deze effecten zijn moeilijk te kwantificeren door het gebrek aan transparantie van de fabrikanten over hun productieproces.

Opgemerkt zij evenwel dat het gebruik van synthetische chemische bestrijdingsmiddelen in niet-biologische producten zeer schadelijk is voor de biodiversiteit. Zij zijn immers verantwoordelijk voor onevenwichtigheden in ecosystemen en beïnvloeden onder meer 

- bijenpopulaties :

- insectenroofdieren van bepaalde plagen;

- regenwormen, knaagdieren;

- vogels... 

Bovendien worden in industriële cosmetica ingrediënten gebruikt die afkomstig zijn van petrochemische stoffen, die ook een bekende invloed op het milieu hebben.

2. De gevolgen van het gebruik 

Meer in het algemeen komen alle producten die worden afgespoeld (tandpasta, douchegel, shampoos, conditioners, scrubs, enz.) in het afvalwater terecht. Wanneer deze producten niet-afbreekbare bestanddelen of waterverontreinigende stoffen bevatten, is het het water dat rechtstreeks wordt verontreinigd. Het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) heeft een duidelijke toename geconstateerd van de hoeveelheden verontreinigende stoffen in oppervlaktewater die afkomstig zijn van producten voor persoonlijke verzorging en farmaceutische producten

Siliconen, bijvoorbeeld, kunnen er tot 500 jaar over doen om af te breken.

Op het etiket: alle verbindingen die eindigen op "icon", "iconol" en "siloxaan 

Andere ingrediënten zijn rechtstreeks gevaarlijk voor diersoorten die in het aquatisch milieu leven. Onder andere geëthoxyleerde verbindingen: deze synthetische chemische verbindingen worden in veel cosmetica aangetroffen, zijn uiterst vervuilend om te produceren en verontreinigen het milieu door de aanwezigheid van talrijke giftige onzuiverheden (ethyleenoxide, 1,4-dioxaan, polycyclische aromatische verbindingen, zware metalen...).

Op het etiket: polyethyleenglycol, polypropyleenglycol, polypropyleen, verbindingen eindigend op -eth (Natriumlaurethsulfaat...) en -oxynol (Nonoxynol-9 fosfaat...), verbindingen beginnend met hydroxyethyl- (Hydroxyethylcellulose), polysorbaten en polysiliconen 

Bovendien hebben minerale oliën, die door de petrochemie worden geproduceerd, ook een aanzienlijke invloed op het milieu.

Op het etiket: paraffinum liquidum, petrolatum, cera microcristallina, minerale olie...

Het laatste type milieu-effect van shampoos en douchegels houdt natuurlijk verband met afval: of het nu de flessen zijn die we gewend zijn te gebruiken of, erger nog, de monsterflessen, al dit plastic veroorzaakt een aanzienlijke hoeveelheid afval.

Bronnen en lectuur :

https://www.rtbf.be/tendance/beaute/detail_produits-cosmetiques-toxiques-pour-l-environnement?id=9929744

https://www.epa.gov/wqc/contaminants-emerging-concern-including-pharmaceuticals-and-personal-care-products

https://reporterre.net/Dans-votre-shampoing-des-produits-pas-tres-propres

https://www.illustre.ch/magazine/shampoings-ne-se-valent

https://madame.lefigaro.fr/beaute/shampooing-creme-savon-liste-noire-ingredients-nocifs-240414-851102

Stand van zaken van Naturia

Iedereen die naar de camping komt, heeft meestal zijn eigen afwasmiddel en doucheproducten bij zich, die soms zelfgemaakt zijn, maar vaker industrieel. De verpakking is klein, zodat hij gemakkelijk kan worden meegenomen. 

Doelstellingen

SMART

Specifiek - Meetbaar - Ambitieus - Kosteneffectief - Tijdgebonden

S/ 

Door kwaliteitsproducten aan te bieden, hoeven mensen hun eigen producten niet mee te brengen. Wij zorgen voor de gezondheid van de mensen die komen, wij zorgen ervoor dat ons afvalwater schoon is, wij kopen de producten in bulk en beperken het afval dat door onze kampeerders wordt geproduceerd.

Wij denken eraan een keuze aan te bieden tussen een eco-gecertificeerd product en een zelfgemaakt product, zodat mensen zich kunnen laten inspireren door zelfgemaakte producten (met behulp van informatiebladen) of door een eco-product te kopen. Voor lichaamsproducten bieden wij ook beide alternatieven aan.

Beide alternatieven zouden beschikbaar worden gesteld in automaten die aan de muur worden bevestigd.

In de winkel kunnen we ook de verschillende producten verkopen om uw eigen producten te maken met de productbladen

M/ 

  • In overleg met de afdeling afvalmeting, raming van de afvalvermindering
  • Meting van het verbruik van de twee alternatieven en feedback van de kampeerders 
  • Analyse van de verkoop van zelfgemaakte of ecocert producten en informatiebladen

A/ 

De organisatie van alle Naturia is al een zeer ambitieus project ;), het feit om op een camping een persoonlijke service aan te bieden met huisgemaakt eten is op zich al een vrij unieke ervaring

R/

Het is mogelijk dat wij geen onmiddellijk economisch rendement hebben, aangezien deze producten ons geld kosten, tijd kosten om ze te maken, uitgaven moeten worden gekoppeld aan verkopen en retourzendingen. Als het werkt, waarom organiseren we dan geen workshops om cosmetica en schoonmaakmiddelen te maken?

T/

Wij stellen voor het project in januari 2022 van start te laten gaan en de situatie het hele jaar door te evalueren

Communicatie

Communicatie met het publiek, of het nu huurders of toeristen zijn, is van essentieel belang, en wij zullen de verschillende actoren informeren via visuals en in de winkel via "zelfgemaakte" kaarten.

Concrete planning

Januari:

  • onderzoek naar ecocert-producten (marktanalyse) en experimenten met zelfgemaakte recepten
  • zoeken naar distributeurs
  • ontwikkeling van visuals 

Februari - Maart:

  • het opzetten van de automaten
  • aankoop van de benodigde producten
  • het opzetten van de visuals

April - November:

  • beheer van distributeurs, fabricage van producten en het beheer ervan
  • beheer van de verkoop van basisproducten voor de eigen productie

December:

  • analyse van het jaar en de voorgestelde verbeteringen voor 2024.

Verificatie

In de dagelijkse omgang met mensen die naar de site komen en in de manier waarop mensen zich laten inspireren (ook in verband met verkoop of feedback die mensen op de producten geven)

Op kwantitatieve wijze zullen wij ook zien of de hoeveelheid plastic afval per persoon afneemt. 

Wij zullen kunnen meten hoeveel producten zijn verbruikt en in welke mate.

Op basis van de verkoop van producten en productbladen werd de belangstelling voor deze benaderingen geschat.

Naar gelang van het testjaar zullen wij hierover verslag uitbrengen in onze nieuwsbrief.

NL